Podvrtnutý členok

Je jedno z najčastejších zranení v bežnom živote. Stáva sa nám pri náhlych pohyboch členka do nezvyčajného smeru, pri skákaní, pohybe na nerovnej ploche, alebo doskočení. Podstatou zranenia je natiahnutie, alebo aj natrhnutie jedného alebo skupiny väzov, ktoré držia členok v správnej polohe. Býva sprevádzané bolesťou, opuchom, zmodrením a obmedzením funkcie.

V oblasti nohy a členku sa nachádza viac ako 33 kĺbov, viac ako 100 svalov, väzov a 26 kostí. Tieto komponenty spolupracujú pri pohybe, rovnováhe a posture tela.

Pacientom odporúčame po každom úraze, hoci vyzerá zranenie na začiatku banálne, nepodceniť ho a navštíviť svojho lekára na vyhodnotenie stavu a miery poškodenia, prípadne na vylúčenie zlomeniny alebo iných komplikácií.

Funkcia väzov:

  • stabilizujú pohyb
  • chránia a zabraňujú pohybom nad fyziologický rozsah pohybu, chránia kĺbové plochy

Symptómy:

  • bolesť na dotyk, bolesť pri pohybe, alebo trvalá bolesť
  • opuch
  • modriny
  • obmedzený rozsah pohybu
  • členková instabilita
  • neschopnosť chôdze a našlapovania na postihnutý členok

Liečba: Vždy záleží od vážnosti (rozsahu poškodenia) úrazu.

  • Bezprostredne po úraze platí zásada z angl. PRICE. Tieto zásady treba dodržiavať aspoň prvých 24-72 hodín po úraze.
  • Protection: ochrana postihnutého miesta pred ďalším poškodením
  • Rest: kľudový režim a odľahčenie postihnutého miesta (napr. odľahčenie barlami)
  • Ice: ľadovanie postihnutého miesta
  • Compression: kompresia (stiahnutie) postihnutého miesta elastickým obvínadlom, obväzom
  • Elevation: polohovanie postihnutého miesta, čo zníži prísun krvi a zredukuje opuch

Následne odporúčame vyhľadať fyzioterapeuta, ktorý zostaví vhodný rehabilitačný plán.

Plán môže zahŕňať:

  • Elektroterapiu (galvanické prúdy, diadynamické prúdy)
  • Magnetoterapiu
  • Manuálnu lymfodrenáž
  • Kineziotejping v zmysle lymfodrenáže

V neskoršom štádiu:

  • Mobilizáciu mäkkých tkanív
  • Rehabilitačné cvičenia
  • Stabilizačné cvičenie ako forma prevencie

V rekonvalescencii(zotavovanie):

Táto fáza trvá minimálne 3 týždne. Po ústupe bolesti a opuchu odporúčame začať s aktívnym pohybom a postupným návratom do denných aktivít. Pri aktívnom pohybe môže pacient pociťovať miernu bolesť, ktorá, ak je znesiteľná, nie je dôvodom na obmedzenie aktívneho pohybu. Začíname poležiačky, pohybujeme členkom do každej strany, doprava, doľava, hore, dole a nakoniec členok rotujeme. Následne pokračujeme posediačky, tie isté pohyby s oporou o podložku. Nakoniec precvičujeme v stoji s postupným zaťažovaním postihnutého členku.

Martin Mikláš
Nová nádejná posila tímu... Martin úspešne ukončil bakalárske štúdium na Univerzite Cyrila a Metoda v Trnave, odbor fyzioterapia. Momentálne pokračuje externou formou v magisterskom štúdiu na Slovenskej zdravotníckej univerzite v Bratislave. Ovláda viacero metodík využívanej v rehabilitácií ako napr. Kineziotejping, McKenzie diagnostika a terapia čast. drieková chrbtica, SPS systém 1,2, silové cvičenie SAKFST. Neustále si rozširuje svoje vedomosti v oblasti fyzioterapie, rehabilitácie a silového trénerstva.
Komentáre